زیردریایی فاتح بعنوان دومین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه شناورهای زیر سطحی بعدازظهر روز یکشنبه با حضور رئیس جمهور در بندرعباس به طور رسمی رونمایی و به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در آبهای خلیج فارس و دریای عمان ملحق خواهد شد.
ایران در دوران پیش از انقلاب فاقد هرگونه شناور زیر سطحی در ناوگان دریایی خود بود و زیردریایی کوسه نیز که از آمریکا خریداری شده بود، با وقوع انقلاب اسلامی هرگز به ایران تحویل داده نشد.
نخستین زیردریایی هایی که وارد ناوگان نیروی دریایی ارتش شد، در دهه ۷۰ شمسی و پس از پایان جنگ تحمیلی با خرید سه فروند زیردریایی کلاس «کیلو» ساخت شوروی و با نام های نوح، طارق و یونس بود.
زیردریایی کلاس کیلو
اما عمق کم خلیج فارس که باعث میشود زیردریاییهای سنگین در آن امکان مانور قابل توجه و حضور را نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران را به سمت طراحی و تولید شناورهای زیر سطحی با ابعاد مناسب این دریا سوق داد که نتیجه آن طراحی و افتتاح خط تولید زیردریاییهای کلاس غدیر در شهریورماه سال ۱۳۸۵ بود.
زیردریایی کلاس غدیر
زیردریایی غدیر با وزن ۱۲۰ تن نخستین گام ایران برای تولید شناورهای زیر سطحی بود و پس از آن طراحی زیردریایی فاتح با تناژ بیش از ۵۰۰ تن در دستور کار قرار گرفت.
زیردریایی فاتح
هرچند که هم اکنون نیز طرح هایی مانند زیردریایی بعثت با وزن ۱۳۰۰تن و طرحی دیگر برای تولید زیردریایی با وزن ۳۲۰۰ تن نیز در دستور کار نیروهای مسلح قرار دارد.
بیشتر بخوانید: ایران زیردریایی ۳۲۰۰ تُنی میسازد
بیشتر بخوانید: «بعثت» دروازه ورود ایران به ساخت زیر سطحیهای سنگین/ زیردریایی با قابلیت شلیک موشک
خبرگزاری فارس در مهر ماه سال ۱۳۹۰ برای نخستین بار خبر از ساخت زیردریایی فاتح به منظور حفاظت از آبهای سرزمینی و به کارگیری در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش داد.
بیشتر بخوانید: جزئیات جدیدترین زیردریایی ایرانی با نام "فاتح"
زیردریایی فاتح که بعدازظهر امروز رسما به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد، با تناژ سطحی بیش از ۵۰۰ تن از جمله زیردریایی های کلاس متوسط جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که فاصله میان زیردریاییهای کلاس غدیر و کیلو را پر خواهد کرد و در صورت تولید نهایی زیردریایی با تناژ ۱۳۰۰تن و ۳۲۰۰تن، جمهوری اسلامی ایران صاحب تکنولوژی ساخت شناورهای زیر سطحی در کلاسها و تناژ های مختلف خواهد بود.
زیردریایی فاتح
در ساخت زیردریایی فاتح بیش از ۴۱۲ هزار قطعه با دستیابی و بومی سازی ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا استفاده شده است و ساخت آن حاصل بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرساعت کار و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری ۵۰۰ شبکه همکار شامل ۴۸ مرکز طراحی، ۱۲۰ مرکز صنعتی، ۸۰ شرکت دانش بنیان، ۵۷ مرکز دانشگاهی و ۱۹۵ مرکز پژوهشی کشور است.
زیردریایی فاتح
اما شاید مهمترین ویژگی فاتح را بتوان تجهیز آن به سامانه شلیک و هدایت موشکهای کروز زیر سطحی به سطح برشمرد. این قابلیت نخستین بار بر روی زیردریاییهای کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش عملیاتی شد و به گفته رئیس سازمان صنایع دریایی کلیه غدیرهای تولید شده در حال تسلیح به سامانه شلیک موشک زیر سطح به سطح هستند.
وی همچنین در این خصوص می گوید: شلیک موشک از زیر دریا قابل مشاهده و کشف نیست و توانایی موشکزیر سطح به سطح برای زیردریایی بسیار حائز اهمیت است، چراکه این قابلیت به معنای هدف گیری از فاصله بلندتر است.
بیشتر بخوانید: کروزهای ایران؛ تیرهای آبی برای غول های آهنی در دریا
زیردریایی فاتح
برخورداری از سامانه های سونار پیشرفته، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، جنگ الکترونیک و مخابرات امن یکپارچه از دیگر ویژگی های زیردریایی فاتح است.
فاتح با وزن ۵۹۳ تن در زیر آب، سرعتی معادل ۲۶ کیلومتر بر ساعت در زیر سطح خواهد داشت و بر روی سطح نیز سرعت آن به ۱۱ نات( ۲۰کیلومتر بر ساعت) خواهد رسید.
زیردریایی فاتح
در بحث تسلیحات علاوه بر موشکهای کروز، زیردریایی فاتح از ۴ اژدرافکن، ۸ عدد مین دریایی و ۲ اژدر رزرو برخوردار است که تعداد ۴ اژدرافکن سرعت شلیک مناسبی برای فاتح به ارمغان می آورد.
این شناور زیر سطحی همچنین توان ۳۵ روز دریانوردی و ماندگاری در دریا را دارد.
زیردریایی فاتح به گفته معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش پس از الحاق به ناوگان جنوب نداجا، برای اجرای ماموریت در دریای عمان به کار گرفته خواهد شد.
.: Weblog Themes By Pichak :.